Rekrytointi on myyntiä

Tunnistatko tilanteen: Ilmoitus on ollut työpaikkaportaaleissa, verkkosivuilla, somessa jne. Hyviä hakemuksia on tullut kiitettävästi ja viisi parasta on kutsuttu haastatteluun. Kaikkia hymyilyttää ja kahvihuoneessa on jo huokailtu helpotuksesta: tämähän on sopimusta vaille valmis case.

 

Haastatteluissa hakijat tuntuvat kuitenkin jotenkin passiivisilta. Missä on proaktiivisuus, nälkä haettavaa tehtävää kohtaan ja innostus firmamme tarjoamista mahdollisuuksista? Mitä nämä nuoren sukupolven edustajat oikein odottavat – että työtä vielä haastattelussa myytäisiin heille? Johan se siinä ilmoituksessa sanottiin: tarjolla eteneminen uralla, haasteita, sekä kilpailukykyinen korvaus.

Jos kandidaatti on parhaillaan toisen työnantajan palveluksessa, voi olla, että hänellä on useampiakin syitä miksi vaihto mietityttää. Vain osa hakijoista motivoituu enemmän urakehityksestä kuin työn sisällöstä tai sopivuudesta muuhun elämään. Tarvitaan myyntiä! Päivän työelämässä askel sivulle ja taakse on yhtä luonteva kuin se kuuluisa harppaus uralla eteenpäin. Yhtä paljon kuin yritys haluaa innokkaita työntekijöitä, haluavat potentiaaliset työntekijät tuntea itsensä halutuiksi ja arvostetuiksi. Sellaisiksi, joita firma hehkuttaa saaneensa joukkueeseensa.

Rekrytoijan tehtävänä on löytää asiat, jotka ovat tärkeitä juuri kyseiselle hakijalle ja varmistaa että yrityksellä todella on tarjota niitä. Avoimuus kaikesta tehtävään liittyvästä antaa hakijalle mahdollisuuden punnita uutta työtä kaikki tieto käsissään. Kaupat on tehty vasta sitten kun on kätelty. Työhaastattelu on tilanne, jossa molemmat osapuolet ovat myyjiä: toinen myy työpaikkaa ja työyhteisöä, toinen omaa osaamistaan ja persoonaansa.

 

Palaa artikkeleihin