Suorahaku – rekrytoinnin tehokkain työkalu

Yritysten ja ammattilaisten omat verkostot ovat parempia kuin koskaan: monet kuuluvat erilaisiin ryhmiin, business-tapahtumat perustuvat nimenomaan verkostojen luomiseen, LinkedIn on ”kaikilla” käytössä ja muut somekanavat myös. Siksi onkin luonnollista, että yritykset tekevät itse jonkinlaisia suorahakuja eli etsivät avoimiin paikkoihin soveltuvia henkilöitä. Mitä annettavaa ammattirekrytoijalla on suorahakuprosessiin?

 

• Ammattirekrytoijan yhteydenotto on lupaus prosessiin pääsemisestä, ei muusta. Jos yrityksestä soitetaan, tulee hakijalle helposti väärä kuva yhteydenoton luonteesta.

• Ammattirekrytoija käyttää laajempia verkostoja. Yrityksillä verkostot ulottuvat harvoin oman toimialan ulkopuolelle. Kuitenkin usein parasta mitä yritys voi saada on uutta näkökulmaa ja osaamista oman kuplansa ulkopuolelta.

• Ammattirekrytoija on riippumaton. Joskus serkku, ystävä tai veljenpoika on tehtävään paras henkilö, joskus ei. Ulkopuolisen näkökulma takaa objektiivisuuden prosessiin ja on kaikille osapuolille helpotus.

Ammattirekrytoijalla on aikaa. Kaikki alkaa perustan rakentamisesta: oikeanlaisia kandidaatteja skannataan laajalla rintamalla, kaikki kivet ja kannot käännetään ja kandidaattien taustatietoihin perehdytään huolella. Tämän jälkeen parhaimpiin ollaan yhteydessä. Soittoja ja yhteydenottoja tarvitaan kymmeniä, jopa satoja. Tämä on mahdollista vain kun oikean osaajan löytäminen on päätyö eikä yksi monista tehtävistä.

 

Palaa artikkeleihin